Het belang van vitamine D bij PCOS

Het belang van vitamine D

Inmiddels ben ik alweer een maand terug van een heerlijke vakantie in Mexico, maar wat mis ik het fijne zonnetje. De winter heeft ook z’n charme, maar toch kijk ik weer uit naar het voorjaar, wanneer de zon weer meer begint te stralen.

Vitamine D uit zonlicht

Zonlicht is de belangrijkste vorm van vitamine D. Het mooie is dat ons lichaam het zelf kan aanmaken in de huid onder invloed van UVB-stralen uit het zonlicht. In Nederland is de zonkracht helaas erg laag van oktober tot en met april. Daarnaast houdt zonnebrand de aanmaak van vitamine D ook tegen. Hup, die zon in als ‘ie schijnt! Een kwartier per dag zonder zonnebrand is al genoeg om vitamine D aan te maken. Daarna is het van belang dat je je weer goed beschermt tegen de schadelijke invloeden van de zon. Het liefst een zonnebrand zonder chemische stoffen uiteraard. Deze stoffen worden namelijk opgenomen door onze huid en kunnen ook weer bijdragen ook aan een hormonale disbalans.

Mogelijk verband tekort vitamine D en PCOS

Een vitamine D tekort is een wereldwijd probleem geworden. Vitamine D heeft ontzettend veel functies in ons lichaam. Een tekort hieraan wordt nu ook in verband gebracht met PCOS-klachten en vruchtbaarheidsproblemen. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat 67% tot 85% van de vrouwen PCOS een tekort heeft aan vitamine D1.

Optimale vitamine D niveaus belangrijk

Vitamine D is in ieder geval onmisbaar voor een goede gezondheid. Sinds nog niet al te lange tijd wordt het ook geadviseerd aan zuigelingen. Daarnaast is het nog voor heel veel andere functies belangrijk:

* Verbeterde vruchtbaarheid;
* Gewichtscontrole;
* Gezondheid van de lever (vervetting van de lever en leverschade komt veel voor bij PCOS);
* Reduceren van insulineresistentie en het voorkomen van de uitputting van de pancreas;
* Positieve stemming;
* Gezondheid van de borsten;
* Versterkt het immuunsysteem;
* Preventie van verlies van bot en osteoporose;
* Gezondheid van het zenuwstelsel;
* Gezondheid van het spijsverteringskanaal;
* Gezondheid spieren en gewrichten;
* En nog meer.

Vitamine D uit voeding en supplementen

Vitamine D is helaas maar in een aantal voedingsproducten terug te vinden, en in kleine hoeveelheden. Volgens studies halen we gemiddeld ongeveer 20% vitamine D uit onze dagelijkse voeding.

Vette vis, zoals tonijn, makreel, haring of zalm bevatten onder andere vitamine D. Ook eieren bevatten vitamine D.

Voor velen is het belangrijk een supplement van vitamine D3 toe te voegen aan het dagelijkse leven. Dagelijks wordt een hoeveelheid van minimaal 2.000 IU aanbevolen. Ga dan voor een pure en natuurlijke vitamine D3 bron, zoals van het merk PRL. Deze is volledig zuiver en plantaardig.

Bron
1. http://www.pcos-solutions.nl/blog/de-relatie-tussen-vitamine-d-tekorten-en-pcos-klachten/
Opt In Image
E-book: eerste hulp bij PCOS-klachten

Vraag hieronder mijn gratis e-book "eerste hulp bij PCOS-klachten" aan. Mijn cyclus is gelukkig weer op gang gekomen. In mijn e-book staan 5 basis principes die PCOS-klachten bij de oorzaak aanpakt.

Neem contact op

Contact

Annuleren