Ontspannen, een opgave of een makkie?

Ontspannen, een opgave of een makkie?

Ontspannen is oh zo belangrijk voor lichaam en geest. Maar minstens zo moeilijk voor de meesten onder ons. We ‘vergeten’ het gewoon. Voordat je het door hebt is de dag voorbij en heb je de hele dag achter je laptop gezeten. Herkenbaar?

Burn-out

Hier nog één hoor. Tegenwoordig ga ik heel bewust met mijn rustmomenten om. Dit was absoluut niet vanzelfsprekend voor mij. Voorheen had ik niet eens door dat ik gejaagd door het leven ging. Daarom belandde ik in 2015 uiteindelijk in een burn-out. En zie daar maar weer bovenop te komen. Dat gaat ook niet helemaal vanzelf kan ik je vertellen. Nu kan ik zeggen dat ik dankbaar ben voor de lessen die ik heb meegekregen tijdens deze periode.

Stress vs PCOS

Wanneer het lichaam constant gestrest is, doe je je bijnieren hier geen gunst mee. Stress heeft een negatieve invloed op het bevorderen van de geslachtshormonen. Dit veroorzaakt op zijn beurt weer onder andere PCOS-klachten. Wanneer je je voedingspatroon aanpast en daarnaast gaat trainen, kan het zijn dat je cyclus nog steeds niet terug komt. Dit komt dan door het stresshormoon. Daarom is het erg belangrijk na te gaan wat de achterliggende oorzaak van stress is. Zodat je deze gericht kunt gaan aanpakken.

Ontspannen belangrijk bij PCOS-klachten

Het is overduidelijk dat stress een grote rol speelt bij PCOS-klachten. Wat ik je graag wil meegeven is dat ontspanning heel makkelijk toe te passen is in het dagelijkse leven. Het is een kwestie van gewenning. En dat is gelukkig makkelijker dan je denkt. Je lichaam en geest zullen je dankbaar zijn. Oh, en je geslachtshormonen ook. 🙂

  • Dit kan overal, dat is het mooie ervan. Bij PCOS-klachten is wandelen op een nuchtere maag vroeg in de ochtend aan te bevelen. Dit heeft een gunstig effect op insulineresistentie. Lukt dit niet, probeer dan op een ander tijdstip te wandelen. Buitenlucht is sowieso goed voor je en het maakt je hoofd leeg (=ontspanning).
  • Ontspannings- en stretchoefeningen als je wakker wordt. Dit doe ik elke ochtend en je kunt hier zo kort of zo lang mogelijk mee bezig zijn als dat je zelf wilt.
  • Veel mensen hebben hier moeite mee. Het lukte mij eerst ook niet goed. Ook hierbij geldt weer, het is een kwestie van wennen. Ik mediteer elke ochtend 10 minuten en ik mis het nu gewoon als ik niet doe!
  • Ademhalingsoefeningen (door je buik!). Dit kan op elk moment van de dag. Merk je dat je druk bent in je hoofd? Ga dan bewust door je buik ademhalen. Ook als je op je werk bent kun je vast wel ergens heen lopen voor een minuut. Het werkt echt!
  • Genieten van de kleine momentjes. Sta wat vaker stil bij de mooie dingen in het leven. Ze zijn soms dichterbij dan we denken.

Er zijn nog veel meer manieren om te ontspannen. Ik heb deze voorbeelden genomen omdat deze heel makkelijk toe te passen zijn in het dagelijkse leven. Veel plezier met ontspannen!

Opt In Image
E-book: eerste hulp bij PCOS-klachten

Vraag hieronder mijn gratis e-book "eerste hulp bij PCOS-klachten" aan. Mijn cyclus is gelukkig weer op gang gekomen. In mijn e-book staan 5 basis principes die PCOS-klachten bij de oorzaak aanpakt.

Neem contact op

Contact

Annuleren