PCOS & Overgewicht

PCOS & Overgewicht

Meer dan de helft van de vrouwen met PCOS-klachten heeft te maken met overgewicht. Ik hoor vaak dat vrouwen het lastig vinden om af te vallen. Dit probleem is te verklaren. Daar wil ik graag dieper op inzoomen in dit blog.

Oestrogeendominantie

Met de term oestrogeendominantie wordt bedoeld dat er teveel oestrogeen in het lichaam aanwezig is in vergelijking met progesteron. Dit kan betekenen dat er teveel oestrogeenwerking is, of juist dat er te weinig progesteronwerking is. Of beide. Door een verhoogd oestrogeenniveau gaat je lichaam ook vet opslaan, met name op je benen en billen. Oestrogeendominantie wordt verergerd als de afbraak van oestrogenen niet meer op de juiste manier gebeurt. Als de oestrogenen niet meer nodig zijn worden ze afgebroken in de lever.

Insuline

Bij ongeveer 90% van de vrouwen met PCOS-klachten is er sprake van insulineresistentie. Bij hen ligt de bloedsuikerspiegel overhoop. Dat maakt dat je veel trek in snelle suikers en koolhydraten krijgt.
Wanneer er een overproductie van insuline ontstaat, is het lichaam minder in staat vet te verbranden. Het lichaam slaat het vet op. Hierdoor neemt je gewicht makkelijker toe. Het is van belang je voeding en eetgedrag aan te passen zodat insulineresistentie verdwijnt. Dan kan het lichaam weer vet verbranden en neemt de drang naar zoetigheid en koolhydraten weer af. De reden hiervan is, is dat het lichaam het signaal krijgt dat er voldoende brandstof aanwezig is vanuit de spieren en de lever.

Tips om oestrogeendominantie op een natuurlijke manier aan te pakken

Eet veel groene bladgroenten (minimaal 400 gram per dag). Deze bevatten Chlorofyl. Dit zorgt ervoor dat de lever goed kan functioneren;

  • Matig koffie en alcohol;
  • Schrap suikers en snelle koolhydraten;
  • Xeno-oestrogenen vermijden uit plastic, bestrijdingsmiddelen en verzorgingsproducten;
  • Verlaag je vetpercentage door af te vallen. In het vetweefsel wordt oestrogeen aangemaakt. Krachttraining op een nuchtere maag werkt het beste. Lukt dit niet, ga dan drie keer per week sporten wanneer het jou uit komt. Maximaal 45 minuten per keer. Een stevige wandeling ter afwisseling is uiteraard ook goed voor je lichaam;
  • Beperk stress zoveel mogelijk. Zorg voor ontspanning. Teveel stress zorgt voor teveel cortisol in je bloed. Dit heeft weer invloed op de aanmaak van progesteron. Progesteron wordt omgezet in cortisol bij teveel aan stress.

Waar te beginnen?

Ik hoor je denken. Waar moet ik in hemelsnaam beginnen? Dat begrijp ik volkomen. Probeer het in kleine stapjes te doen. Dan houd je het vol en wordt het uiteindelijk een manier van leven.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je er graag bij.

Liefs,
Anita

Opt In Image
E-book: eerste hulp bij PCOS-klachten

Vraag hieronder mijn gratis e-book "eerste hulp bij PCOS-klachten" aan. Mijn cyclus is gelukkig weer op gang gekomen. In mijn e-book staan 5 basis principes die PCOS-klachten bij de oorzaak aanpakt.

Neem contact op

Contact

Annuleren