11 gezonde PCOS-proof vakantietips

11 praktische vakantietips

De vakanties staan voor de deur. Heerlijk! Ik krijg dan ook best vaak de vraag van vrouwen wat ze het beste kunnen eten.

Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind wanneer ik op vakantie ga, is dat ik vooral geniet. Dan wil ik niet bezig zijn met controle. Dat zorgt voor stress en maakt de vakantie er niet meer ontspannen op.

Feit blijft dat we met PCOS gevoelig zijn voor bepaalde voeding en leefgewoonten. Daarom heb ik 11 vakantietips bij elkaar verzameld die er hopelijk voor zullen bijdragen dat je op vakantie ontspannen kunt.

1. Bereid je goed voor
Als je dit nog nooit van te voren hebt gedaan, zal het even wennen zijn. We bereiden ons altijd voor voordat we op vakantie gaan. Koffer inpakken, reisverzekering etc. Bekijk dan direct welke restaurants, supermarkten en (bio) boeren er in de buurt van jouw bestemming liggen. Dan kun je de adressen alvast in je telefoon zetten. Goed voorbereid is het halve werk

2. Drink voldoende water
Wist je dat als je lichaam dorst heeft, het soms lijkt dat je trek hebt. Het lichaam maakt hierin geen onderscheid. Daarom wordt dit nogal eens verward met elkaar. Het is belangrijk om genoeg water te drinken. Altijd al 1,5 a 2 liter. Op vakantie is dat ook erg belangrijk.Drink met één of twee glazen water als je opstaat. Dit doe ik standaard. Ik drink ook altijd een glas water met citroensap. Pas wel op dat je niet direct je tanden poetst erna. Spoel anders je mond even na, zodat het citroensap het glazuur van je tanden niet aantast.

Zorg voor voldoende flessen water waar je verblijft. Ik zet ook altijd een flesje water naast het bed. En voor onderweg. Zelf gebruik ik een dopper. Deze is BPA vrij. Alleen kan ik me voorstellen dat het op vakantie lastig is om alleen met een dopper rond te komen?. Mocht je plastic flesjes gebruiken. Zet deze niet in de felle zon. Er komen dan nog sneller xeno-oestrogenen vrij uit het plastic. Dit zijn hormoon verstorende stoffen.

3. Eet genoeg groente en fruit
Vaak zijn er lokale boeren of supermarkten die onbewerkte groente en fruit verkopen. Koop en eet er genoeg van. Op deze manier krijg je lekker veel voedingsstoffen binnen. En zul je niet in de verleiding komen om ongezond te snacken. Weet je niet zeker of het biologisch is? Was de groenten en het fruit goed af met water. Het is velen malen beter dan geen groente of fruit te eten.

4. Start je dag goed
Het is héél makkelijk om in de verleiding te komen op vakantie. Heerlijk afgebakken stokbrood, croissants of andere zoetigheden/snelle koolhydraten. Wanneer je de dag niet goed start. Werkt dit door de dag heen. Je bloedsuikerspiegel piekt en daarna zul je weer snel trek krijgen. Zonder energie rondlopen. En ja, helaas krijg je dan weer trek in zoetigheid. Mocht je toch heel graag een paar ochtenden voor snelle koolhydraten gaan. Zorg er dan voor dat je het belegt met vetten en eiwitten. Zoals bijvoorbeeld avocado en een gekookt eitje. Deze zorgen er voor dat de bloedsuikerspiegel minder snel zal stijgen. Je kunt ook kijken waar je havermout en/of kokosyoghurt te verkrijgen zijn. Vul deze aan met wat rauwe noten en fruit. Super ontbijt!

5. Ga wandelen
De verleiding is groot minder te bewegen op vakantie. Beweging blijft erg belangrijk. Maak een ochtend-of avond (strand)wandeling. Met zonsondergang of zonsopgang nog leuker! Dan is het nog niet zo warm en begin je fit de dag.

6. Tussendoortjes
Wanneer je op pad gaat is het makkelijk tussendoortjes in je tas mee te nemen. Denk aan stukken komkommer, paprika, wortel. Je kunt ook ongebrande nootjes meenemen. Of fruit uiteraard. Zelf neem ik altijd een BPA vrij bakje mee waar ik het in kan doen.

7. Vergeet je dagelijkse supplementen niet
Bij de onder andere de Vitaminstore kun je van die bakjes kopen waar je supplementen in mee kunt nemen. Erg handig! Zo kun je je supplementen elke dag blijven nemen.

8. Mediteren bij zonsopgang
In november 2016 was ik in Tulum, Mexico. Voor het eerst ben ik op vakantie gaan mediteren tijdens zonsopgang. Wat is dat heerlijk. Mediteren klinkt vaak erg zweverig en zwaar. Je kunt helemaal op je eigen manier mediteren. Bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen met je ogen open, terwijl je naar de prachtige kleuren van de lucht kijkt. Of van het uitzicht geniet. Tien minuten is al genoeg! Maak het vooral niet te lastig. Ben je helemaal niet van het mediteren? Dat is natuurlijk ook helemaal prima. 🙂

9. Lunch en diner
Yes, i know. Heel verleidelijk om wat lekkers te bestellen als je trek hebt. Probeer bewust te blijven dat je ook lekker en gezond tegelijk kunt eten. Ga voor een lekkere salade tussen de middag. En in de avond ook voor extra groenten. Probeer niet elke dag friet of witte rijst te eten.Herkennen jullie dat? Ik was en ben stiekem soms nog steeds gek op een heerlijk toetje. Ik kon mezelf eerder nooit bedwingen. Ach, ik ben nu uit eten. Ik neem dat heerlijke toetje. Altijd. Echt altijd. Geen grap. Krijg ik last na dit toetje. Mijn hartslag versnelt dan. Ik krijg een dip waarin ik ontzettend moe word. Nu ben ik best wel hardleers en probeer het af en toe nog weleens. Alleen. Dan deel ik het vaak met degene met wie ik uit eten ben. Dan geniet ik er ook hartstikke van. Probeer niet dagelijks voor een toetje te gaan. Dit geldt trouwens ook voor alcohol. Neem er niet teveel van. Als je een versnapering bestelt. Geniet er dan ook van, je bent niet voor niks op vakantie.

10. Gebruik de mini-bar
Zet het netjes op een plek waar het personeel van het hotel/camping/appartement het ziet staan. Zodat ze het niet aanvullen. Leg dan de etenswaren erin die gekoeld moeten blijven. Zo blijven je groenten en fruit langer vers.

11. Geniet maximaal
Geniet van je verdiende vakantie. En koop dat lekkere ijsje wanneer je er zin in hebt. Stress op vakantie is al helemaal niet de bedoeling. Wanneer je geniet, verlaagt het de stress in je lijf. Dat vinden je hormonen ook fijn. Wanneer je bewuste keuzes maakt, is het geen probleem als je op vakantie niet zo strikt bent zoals altijd. Probeer de 80/20 regel aan te houden. Zitten er dagen tussen van 60/40. Maak je niet te druk. Volgende dag een nieuwe dag.

Tip: neem het moment dat je op vakantie bent ook even de tijd om na te gaan wat je allemaal al bereikt hebt in het afgelopen half jaar. Het valt mij op dat veel vrouwen vergeten trots op zichzelf te zijn. Jij mag er zijn. Geniet van je vakantie.

Liefs,
Anita

Opt In Image
E-book: eerste hulp bij PCOS-klachten

Vraag hieronder mijn gratis e-book "eerste hulp bij PCOS-klachten" aan. Mijn cyclus is gelukkig weer op gang gekomen. In mijn e-book staan 5 basis principes die PCOS-klachten bij de oorzaak aanpakt.

Neem contact op

Contact

Annuleren