Gezond vrouw zijn

Over Anita

Mijn missie is om zoveel mogelijk vrouwen te begeleiden naar een gezonder en energieker leven zonder PCOS-klachten. Het is een leerzaam proces om de hormonale balans weer op een natuurlijke manier in evenwicht te krijgen. Hierdoor leef je bewuster en leer je je lichaam goed kennen.

Hormonale disbalans

In 2010 verwees mijn huisarts mij door naar de gynaecoloog omdat mijn cyclus niet op gang kwam. Op de echoscopie waren meerdere eiblaasjes te zien op mijn eierstokken, één van de symptomen van PCOS. De diagnose PCOS werd bevestigd door mijn huisarts. Ik hoefde me niet al teveel zorgen te maken. Mocht ik een kinderwens hebben, dan kon ik starten met een hormonale kuur, werd gezegd. Ik had op dat moment helemaal geen kinderwens, maar ondertussen wel veel last van de symptomen van PCOS.

Op zoek naar de oorzaken

Ik ben me gaan verdiepen in de mogelijkheden van het natuurlijk herstel van PCOS. Telkens kwam naar voren dat we veel schadelijke stoffen binnenkrijgen met eten en drinken, waardoor onze hormonen uit balans raken. Daarnaast zijn er nog een aantal oorzaken die kunnen bijdragen aan PCOS-klachten, zoals stress en overgewicht.

Drang naar suikers en snelle koolhydraten

Vroeger kon ik alles eten zonder er dikker van te worden, hierdoor at ik ook veel suikers en snelle koolhydraten. Niet wetende wat de gevolgen op lange termijn zouden zijn en ik veel last zou krijgen van insulineresistentie. Hierdoor krijg ik van die gezellige dips na het eten. Ik denk nu wel twee keer na als er een heerlijk taartje naar me ligt te staren.

17 jaar en nog steeds geen cyclus

Omdat er meerdere oorzaken zijn bij PCOS-klachten is het lastig te achterhalen waar het nou precies door komt. Ik was bijna 17 jaar en had nog nooit een cyclus gehad. Toch schreef de huisarts de Diane35 pil aan me voor. Ik had een vette huid en pukkeltjes, de pil zou hier wel voor helpen. Dit heb ik 12 jaar lang gedaan, terwijl de pil ook een factor is die kan zorgen voor een hormonale disbalans. Snap je ‘m nog?

Luisteren naar de signalen van mijn lichaam

Tot anderhalf jaar geleden had ik er een handje van om de signalen van mijn lichaam te negeren. Inmiddels weet ik ook dat je je lijf niet voor de gek kunt houden en er uiteindelijk toch voor zorgt dat je de rust neemt die het lichaam nodig heeft. Ik belandde in een burn-out, heel lastig om aan toe te geven, totdat je niet meer anders kunt. Het klinkt heel cliché, maar toch is het zo, ik zie deze periode als een cadeautje waar ik ontzettend veel van heb geleerd. In deze periode ben ik gezonder gaan eten en heb ik na heel veel uitproberen ontdekt wat voor mij werkt. Wanneer ik iets eet wat mijn lichaam niet trekt, voel ik dat meteen. Ik eet veel groenten, suikers laat ik zoveel mogelijk staan en daarnaast probeer ik zo weinig mogelijk gluten en lactose binnen te krijgen. Natuurlijk zondig ik ook weleens en bestel ik een cappuccino, hierbij gaat het ook weer om de balans. Ik vind het mooi om samen te werken met mijn lichaam, in plaats van het tegen te werken.

Sporten is ook goed voor lichaam en geest. Ik heb mijn stresslevel onder de loep genomen en kwam er achter dat ik onbewust vaak stress had. De factor stress speelt een grote rol bij de klachten van PCOS, dit pakte ik aan met yoga en ontspanningsoefeningen. Een stuk wandelen of fietsen werkt voor mij ook ontspannend. Het is belangrijk te kijken naar de oorzaken van stress voordat je je levensstijl aanpast, anders wordt het dweilen met de kraan open.

Cyclus op een natuurlijke manier hersteld

Doordat ik het bovenstaande stap voor stap in mijn leven ben gaan toepassen, heb ik het mooiste cadeau gekregen. Mijn cyclus heeft zich hersteld en is op gang gekomen. Hierdoor voel ik me zoveel beter. Het heeft een positieve uitwerking op lichaam en geest.
Herken je jezelf in mijn verhaal? Ik help je graag om te leren luisteren naar wat jouw lichaam jou wilt zeggen. Lees hier alles over mijn aanpak.


Neem contact op

Contact

Annuleren